maandag, juni 18, 2007

HERMAN J. CLAEYS: Midzomernachtwens



Midzomernachtwens



Schuifel barvoets

door het koelbedauwde gras vannacht

in het maanlichte laar

nog voor de dageraad je haar verguldt

en vlij je zongebrande tintelende wang

tegen gegroefde schors

van gekroonde, door hulst geschramde eik

en voel hem ademen door je huid.



Het steedse reilen zij ver vannacht

en ver het woelen, het joelen,

verbannen het zuchtige zoeken,

verzwonden de jacht.


Hurk neuriënd neer op de heuvelflank

tussen lavendel en johannesbloem

en schep volhandig aarde

waarmee je dij en borst beregent,

bezegent,

want aarde sterft niet

zomin als bron, zomin als zon.


Bedwelm je, bloeiend Litha-kind

in de midzomernacht.



Herman J. Claeys (www.hermanclaeys.tk)

(* Litha: in de Oud-Saksische overlevering staat Litha voor het einde van de heerschappij van de Eikkoning over het halfjaar van de wasdom, dat nu vervangen wordt door het halfjaar van het tanen dat tot de winterzonnewende door de Hulstkonng wordt geregeerd. Het is de aangewezen overgangstijd voor helende rituelen.)

Labels: ,



1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Kijk Herman, het is best mogelijk dat ik meer van jouw gedichten hou dan van die van Peter Motte maar ik moet me dringend in jullie beiden verdiepen om het zeker te weten. Het gaat nu echter om hetvolgende:
Kijk eens naar deze link:
http://www.hermanclaeys.be/

Ik ben de vermissing van Hanny uit Groningen aan het aangeven en heb het bij het 'rode kruis'.nl al gehad over een zekere Herman Claeys die heden ten dage op internet te vinden is. Mogelijks moet ik persoonlijk naar de regionale politie van Groningen. Heb je soms een foto van haar? Sorry als ik één dezer aan je deur sta, maar dat van Samuel kan ik echt niet helpen, hij ging in Antonin Artaud waar een wantoestand heerst. Ik heb hem daar proberen weg te houden, ik heb niets anders gedaan, maar je weet nu zelf toch wel hoe kinderen zijn?

30 november, 2007 14:05  

Een reactie posten

<< Home