vrijdag, december 01, 2017

Muzeval 221: 14 december 2017 - Antoon Van den Braembussche



π
DE 221e MUZEVAL
Artistiek-Literaire Avond
donderdag 14 december 2017
 
Gastdichter
 
ANTOON VAN DEN BRAEMBUSSCHE
De stilte en het onuitsprekelijke
na de pauze: VRIJ PODIUM 
presentatie en begeleiding: Bart Van Peer

deuren 20.00 uur - aanvang 20.30 uur
gratis toegang
literair-artistiek café Den Hopsack
Grote Pieter Potstraat 24
2000 Antwerpen (centrum)
(openbaar vervoer: Groenplaats) 

Organisatie:
Pipelines vzw ism Masereelfonds Antwerpen
en met de steun van Antwerpen Boekenstad


Perstekst Muzeval 221, dd 14-12-2017: Antoon Van den Braembussche
Antoon Van den Braembussche studeerde summa cum laude af in de filosofie in 1976 aan de Vrije Universiteit Brussel. Aan diezelfde universiteit behaalde hij in 1978 het diploma moraalwetenschappen en promoveerde in 1982 cum laude met een doctoraat over geschiedfilosofie.
Hiervoor verscheen reeds in 1967 onder het pseudoniem Tonko Brem een eerste dichtbundel getiteld Ik geloof omdat ik herleefde (Leuven, KHSV, 1967). In deze bundel was reeds de invloed duidelijk merkbaar van de zogenaamde experimentele poëzie, die in de jaren vijftig en zestig een hoge vlucht nam. Meer in het bijzonder was er de invloed van dichters als Lucebert, Paul Snoek, Hugo Claus, Hans Andreus en Hans Lodeizen.

In 1969 behaalde hij de Jongerenprijs voor poëzie van de stad Eeklo met het gedicht
Een kamer, dat later zou verschijnen in de bundel Liefdesverklaring.

Eveneens eind jaren zestig maakte hij deel uit van de hippie-scene in Leuven. Als dichter onderging hij toen heel sterk de invloed van Antonin Artaud, de Beat Generation en het Zen-Boeddhisme. In 1969 verscheen op affiche het ietwat monumentale gedicht 
E=mc2. De Engelstalige versie werd door het Living Theatre wereldwijd verspreid. Dit gedicht ademde de sfeer uit van de Beat Generation, met name Alan Ginsbergs beroemde Howl.


Zijn eigenlijke literaire debuut kwam er pas in 1979 toen in de bekende Yang Poëzie Reeks de bundel Liefdesverklaring verscheen. Deze bundel droeg niet enkel de sporen van de Vijftigers maar ook van tal van buitenlandse dichters, zoals Ezra Pound, T.S. Eliot, Fernando Pessoa en Paul Eluard. De bundel werd erg goed onthaald door critici en beleefde al snel een tweede druk in 1980. Hij was toen goed op weg om een gevestigd dichter te worden. In 1979 werd hij ook redacteur van het literair tijdschrift YANG.
Dit redacteurschap en zijn verankering in de literaire wereld waren echter van heel korte duur.  Begin 1980 werd hij namelijk als filosoof full time benoemd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, het begin van een academische loopbaan die heel veel tijd en energie opeiste. Tijdens deze periode publiceerde hij een twintigtal boeken en een 140 artikels in binnen- en buitenland, eerst op het vlak van de geschiedfilosofie, later vooral op het vlak van de kunst- en cultuurfilosofie. Zijn bekendste boek uit deze periode is Denken over kunst. Een inleiding in de kunstfilosofie. Het boek werd ook vertaald in Engels en het Duits. Door deze publicatie ontstonden er veelvuldige contacten met beeldende kunstenaars en de kunstwereld in zijn geheel. In het Hoger Instituut voor Schone Kunsten (HISK) en de Jan van Eyck Academie (Maastricht) was hij in de jaren negentig een graag geziene gast.
Tijdens deze drukke academische periode bleef hij, zij het mondjesmaat en in alle stilte, poëzie schrijven in de marge van de poëziewereld. Als gevolg hiervan verschenen, nog steeds onder het pseudoniem Tonko Brem, in 1985 bij de uitgeverij Contramine In het Voorbijgaan en in 1995 bij de uitgeverij J&J Verzwegen Verleden, bundels die overigens vrij onopgemerkt bleven maar recent via Facebook heel wat belangstelling opwekken.

In 2007 zag voor het eerst een dichtbundel onder eigen naam het licht, namelijk
Kant-tekeningen, ontstaan uit een wisselwerking  met lithograaf Theo De Smedt. Deze prachtig uitgegeven bundel verscheen bij Uitgeverij P. Over deze bundel schreef Elke Müller: “Hier stap je als lezer in een tussenwereld, de wereld van de zondvloed, het niemandsland tussen geboorte en dood”.
Eveneens onder eigen naam publiceerde Antoon Van den Braembussche in 2014 bij uitgeverij P. Het uur van de wolf, ontstaan uit een unieke kruisbestuiving tussen mezelf, fotograaf Benn Deceuninck en danseres Emilie de Vlam. Over deze bundel schreef Hugo Verstraeten: “Veel blijft zwijgen, onuitgesproken in de witruimten tussen de woorden. Om de bundel echt te smaken is enige aandacht en openheid van de lezer nodig. Het neemt niet weg dat deze bundel - deze ode aan de leegte – meer dan aandacht verdient. Want dit is poëzie: het ogenblik waarop de organen zingen op de rand der dingen”. Of zoals Richard Foqué het verwoordde: “Dit project is een tour de force, vastgelegd in een ingehouden uiterst poëtische ritmische frasering, door een fotograaf, die de grenzen verkent van licht en duisternis en een butohdanseres, die de duisternis van de ziel door haar lichaam naar het licht brengt en haar energie bevriest in de leegte van de ruimte. Daarenboven prachtig uitgegeven door de onvolprezen P uit Leuven. Een absolute must”.
In 2016 verscheen De stilte en het onuitsprekelijke. Over beeldcultuur, kunst en mystiek bij uitgeverij EPO, een veelgeroemde essaybundel die zich op het snijvlak bevindt van filosofie en literatuur.
In voorbereiding is een zevende dichtbundel Alles komt terug, die gewijd is aan het thema van “de eeuwige terugkeer van het gelijke”. De publicatie van deze bundel is gepland voor maart 2018 bij Uitgeverij P. De boekvoorstelling vindt plaats op zatrdag 17 maart in De Zwarte panter (Hoogstraat, Antwerpen).
Tenslotte is Antoon Van den Braembussche als dichter geselecteerd voor Dichter bij Beeld, 2, een poëziemanifestatie in het kader van het park Middelheim die gepland is voor 2018.

Op donderdag 14 december brengt Antoon Van den Braembussche een selectie uit zijn eigen werk tijdens de 221ste Muzeval.


De Muzeval vindt plaats elke 2de donderdag van de maand in Artistiek Literair Café Den Hopsack, Grote Pieter Potstraat 24 te Antwerpen.
De aanvang is 20:00 en de inkom gratis.
Inleiding en presentatie: Bart Van Peer
Na de pauze is er een Artistiek Literair Vrij Podium.
Bron foto: Antoon Van den Braembussche
Bron perstekst: Antoon Van den Braembussche
Lichte tekstbewerking: Bart Van Peer




Labels: