zondag, maart 30, 2008

WILLEM PERSOON: Soweto - Onrus Rivier - Constitution Hill



SOWETO
Voor Christopher Molefe


Volg mij, zegt hij, ik weet de weg
Hij toont mij hoe hij leeft
En hoe zijn volk beweegt
Ik hoor de stemmen, luider, luider, nooit ver weg


Met vier miljoen zijn we hier, zegt hij
Maar niemand kan ze tellen
Hij lacht, ik lach en voel geen angst
Zij lachen, de hele dag


Ik hoor de kinderen zingen
Zij spelen verstoppertje met de zon
Hun bondgenoot op elk moment


Een hand, een duim, een hand
Niemand weet wat hij nu zeggen wil
Als wij Orlando West verlaten




Willem Persoon
Soweto, Johannesburg, 27 juni 2002




ONRUS RIVIER
Voor Titia en Muller Ballot


Er is een strand
Waar keien onvindbaar zijn geworden
Ga ze niet zoeken


De ocean werkt hier
Onafgebroken dag en nacht
Hij telt de eeuwen niet


De gote schoonmaak spaart geen schlep
Te pletter tegen rondgeschuurd graniet
Tot het witste zand zult gij wederkeren


Onrus-tig is de rivier
Beducht voor de branding
Tot de zon zich wolkenplukkend wentelt


Ga daar, langs Protea's en het fijnbos, zegt ze
Zoek niet en ge zult vinden
Tot ik struikel over vuursteen



Willem Persoon
Hermanus, Stellenbosch, Z.A. 17 juni 2002
Tweede versie: 7 februari 2007





CONSTITUTION HILL


Er woont een vogel in een cel
Eindelijk vrij, want de gevangenen zijn verdwenen
De deuren staan nu open, het is er stil
Hij vliegt er af en aan


Nooit eerder kreeg hij de kans
Zijn woonst zo in te richten
De vogel wordt niet meer gestoord
Door blauwgeslagen gillende hongerigen


De eieren worden niet meer geroofd
Hij weeft zijn nest als patchwork
Met rafelresten van grijsgrauwe pakken


Van op een tralienetwerk springt de vogel
Vliegt hoger en hoger met kloppende harten
In de keel van zijn vogelvrije jongen



Willem Persoon
Johannesburg, Zuid-Afrika, 28 september 2006

.

Labels: