vrijdag, december 02, 2005

JO PEETERS : Gomsel / Hellend Vlak / Zonder hoofd



Gomsel

Het is zo vreselijk moeilijk
over iets te schrijven
dat per definitie al niet meer bestaat .
Een uitgevlakte redenering ,
onhandige contouren ,
uitgewist , verbeten
onder druk en drang
en streven naar perfectie .

De allereerste lijn of streep ,
het zuivere probeersel ,
in één haal weggevaagd ,
zonder mededogen
nonchalant vermoord ,
de verdwijning van een woord .

Opgerolde letters ,
de aanzet van een tekening ,
nooit gevonden schetsen van een briljant idee .
Tot kruimelig spoor herleid ,
tot rubberstof gewreven
dat éénmaal weggeblazen
voor altijd wordt vergeten .


Niemand maalt hier echter om ,
om een weggeveegd verleden ,
om die korrelige restanten
… of de memoires van een gom .


Hellend vlak

Het liefst van al beweeg ik mij op een hellend vlak ,
waardoor er onder mij een dal is en bovenaan het dak
van een heuvel of talud , een berg of een oneffenheid ,
waar ik mijn evenwicht betracht , om niet om te vallen .
Die waakzaamheid , die zoek ik op , die instabiliteit .

Dat geschommel in mijn hoofd is er de oorzaak van
dat wat ik denk niet statisch is , soms wel , .. dan weer niet kan .
Maar ook dat die bedachte feiten ,.. onbelangrijk mogen zijn .
Wat telt dat is de vorm , het beeld , de stelling als zodanig .
… Er woont een mannetje op de maan , er zit geen vis in de woestijn .

Bij een oprit , op een hoopje , ziet u mij in stilte staan .
“Hij staat te liften “, denkt u dan : “Een kwibus met wat kosten aan”.
“Een zonderling , een rare , eentje met mentale zwakte “ .
Maar ondanks dat mijn denkpositie eerder wankel is ,
verkies ik dat toch boven een leven op de vlakte


Zonder hoofd

Een dichter zonder hoofd
wou wel eens wat vertellen
maar zonder tong of evenwicht
is dat wel heel erg moeilijk ,
daardoor had hij de neiging
stom voorover te gaan hellen .

De woorden liepen sprakeloos
zomaar uit zijn nek
en niemand die wat hoorde .
Toch werd z’n inspanning beloond ,
een recensent die schreef :
“ Het werk van deze dichter ,
de dichter zonder hoofd ,
is ondanks zijn verschijning ,
.. veel lichter dan het oogt ! “


Jo Peeters.

Labels: