zondag, december 27, 2009

affiche 14 januari 2010: Christoffel Hendrickx







π


DE 134e MUZEVAL



Poëzieavond


donderdag 14 januari 2010





Gastdichter:


Christoffel Hendrickx


Upgrade




Inleiding en presentatie door Bart van Peer


na de pauze: VRIJ poëzie-PODIUM

begeleid door Frans Vlinderman en Bart van Peer


deuren 19.30 uur - aanvang 20.00 uur

gratis toegang


locatie: literair-artistiek café Den Hopsack

Grote Pieter Potstraat 24

2000 Antwerpen (centrum)

(openbaar vervoer: Groenplaats)


Organisatie:

Pipelines vzw in samenwerking met Masereelfonds Antwerpen

en met de steun van Antwerpen Boekenstad

Links: www.muzeval.tk, www.masereelfonds.be, www.denhopsack.be






Christoffel Hendrickx is schrijver, dramaturg en dj. Tijdens zijn studies Nederlandse Literatuur aan de UA werd hij verscheidene malen gepubliceerd in literaire magazines en studentenbladen en kreeg hij enkele eervolle vermeldingen op poëziewedstrijden. Na het afstuderen diepte hij zijn interesses uit met de studies theaterwetenschap en begon hij met het organiseren en ondersteunen van theaterprojecten. In het gezelschap ‘Robosto’ werkt hij samen met muzikanten, productontwikkelaars en beeldende kunstenaars.

Zijn hoofdinteresse is de interactie van verschillende uitdrukkingsvormen van taal en andere media, voornamelijk elektronische muziek. Vanuit poëzie gaat hij op zoek naar nieuwe manieren om met taal, beeld en klank, gevoelens en gedachten te communiceren. In zijn poëzie gebruikt hij zeer beeldende metaforen en een sensitieve zeggingswijze. Hij werkt naar een uitpuren en onteigening van tekst. Het doel is om bij het publiek een nieuw of verdrongen bewustzijn te prikkelen en een collectieve emotionele ervaring op te roepen.

In 2009 stond hij onder meer op Zuiderzinnen als dichter en speelde Robosto de voorstelling 'Degrotenprins' op het Prefab-festival en in de Scheldapen. Na het publiceren van de bundels 'Altijd hetzelfde anders' en 'Jouw vel op mijn vel' onder het pseudoniem 'Eisenik' werkt hij nu aan de nieuwe bundel 'Upgrade' die uitkomt in 2010. In mei is het nieuwe theaterproejct 'Evar' te zien op verschillende plaatsen in Antwerpen.

www.eisenik.be
www.robosto.be

Ik wou nog even vermelden dat als dat kan, het misschien leuk is als ik muzikant en sounddesigner Rob Kanters (deel van robosto) meeneem (in levende lijve op of een cd'tje of zo) om een soundscape onder de tekst te zetten, zodat het gebeuren wat 'levendiger' is en dan voel ik me ook wat meer op mijn gemak 'on stage' (ik hou niet zo van stiltes :P). Ik lees ook nogal 'monotoon' en leeg omdat ik niet te veel betekenis aan de tekst wil opdringen door ritme en intonatie, dus de tekst kan wel wat 'grond' gebruiken om op te staan.
Laat maar weten of dat 'mag' en haalbaar is.
Als je nog iets nodig hebt, laat maar weten.

even ter verduidelijking; dat is de bundel waar ik momenteel aan werk, ik probeer wat 'volwassen' te worden in het schrijven en laat daarom mijn pseudoniem achter en verval op mijn eigen naam en mijn eigen taal, ook in de hoop bij een degelijke uitgever terecht te kunnen :-) Vanuit dit besef van het steeds 'volwassen worden' en 'heruitvinden', alsof je een pc moet updaten en er nieuwe software bij moet steken, komt de idee van 'upgrade': een betere en vlottere versie dan de vorige...

Bron: Christoffel Hendrickx
(Lichte) bewerking: Frans Vlinderman

.

Labels: