vrijdag, mei 19, 2006

HERMAN J. CLAEYS: Tolerant bis



Tolerant bis


Ik ben niet verdraagzaam voor rechts-populisten,

die burgers verdelen naar kleur en komaf,

zij moeten niet rekenen op mijn begrip

noch op mijn bereidheid hun denktrant te dogen.

Ik open mij niet voor gesloten geesten,

ik gun geen bestuursmacht aan discriminanten:

tolerant ben ik niet voor intoleranten !

* * *

Ik ben niet verdraagzaam voor godsdienstfanaten

die namens een godheid of een profeet

mij om mijn vrije gezindheid haten

of vrouwen schandelijk onderdrukken

of aanslagen toejuichen spijts het leed,

ik heb geen begrip voor hen die hopen

de Wet te boetseren naar hun Geloof.

Ik open mij niet voor gesloten geesten,

ik gun geen (s)preekrecht aan dat soort migranten:

tolerant ben ik niet voor intoleranten !

Herman J. Claeys, 11 mei 2006





Spontane e-mail-reacties op het gedicht “TOLERANT BIS”, mei 2006.

- Dit is een mooi gedicht en een mooie stellingname. Het vertolkt wat vermoedelijk vele voortuitstrevende, liberale geesten momenteel voelen. Ergens geklemd tussen rechts-extremisten en godsdienstfanaten, die ons allemaal mooi terug naar de middeleeuwen willen helpen. Er zijn enkelingen - nog veel - die dan "neen" zeggen, zowel aan de enen als aan de anderen. Hoelang nog? Hoe sterk zijn we? Dat zal de toekomst uitwijzen. Maar uw gedicht geeft kracht. Met vriendelijke en republikeinse groeten – Philippe Bekaert, bestuurslid CRK (Republikeinse Kring)

- Zeer mooi en waar gedicht ,Herman!! Ik zal - zoals je zegt dat het mag - dit doorsturen naar gelijkgestemden (en naar anderen die ik dan hoop te overtuigen met jouw overtuigende woorden!!) - Patricia Lasoen, dichter, Brugge.

- Herman, goed te lezen dat je weer volop aanwezig en vooral volop bezig bent. Bedankt voor je gedicht en hopelijk tot gauw. – Floor, bestuurslid Modus Vivendi vzw./ Den Hopsack, Anterpen.

- Zo is dat, Herman! – Kurt Verwimp, dichter, Antwerpen.

- Gedicht van een bevriend dichter, nl .Herman J.Claeys. Het lezen en verspreiden waard vind ik. – Multimailing door Patricia Lasoen, dichter, Brugge.

- Meteen goedgekeurd. - Rose Vandewalle, dichter, redactielid Gierik/Nieuw Vlaams Tijdschrift en Stroom, Antwerpen.

- Mag ik mij aansluiten bij je slotzin, die vind ik heel passend. – Sabine Luypaert, dichter, Dendermonde

- Ik heb het altijd geweten dat gij nen onverdraagzamen tiep zijt, Claeys! - Een mens van goede wil, Didi de Paris, schrijver, Leuven.

- Dat lees ik graag en met instemming, Herman. Wij zijn geen sikkepit veranderd in veertig jaar. – Julien Weverbergh, literator en ex-uitgever, Antwerpen.

- Goed gesproken, Herman, zo denk ik er ook over! - Willy van Buggenhout, docent Academie Beeldende Kunsten RHOK, Brussel.

- Dank, beste Herman, voor het pakkende gelegenheidsvers, ik bewonder je voor je trouw aan jezelf en de 'oude' idealen ! - Willie Verhegghe, dichter, Brussel.

Herman was en is een prachkerel, een echte dwarse volksheld. Een dichter die altijd de daad bij het woord heeft gevoerd. Geen fucking dikkenek. – Matti Brouns, dichter, Brussel.

- Beste Herman, ik ben ontzettend blij dat je niet verdraagzaam bent.

Geleid door deze strikte houding schreef je een schitterend gedicht.

Proficiat! - Tony Rombouts, dichter, ex-uitgever, poëziepresentator, Antwerpen.



Labels: ,



1 Comments:

Blogger slÖ said...

goed werk!

hierbij mijn bescheiden bijdrage:
diversity is reality

(enkele foto's en een filmke)

vanwege uw webmaster

28 mei, 2006 13:15  

Een reactie posten

<< Home