zaterdag, mei 13, 2006

HERMAN J. CLAEYS: Tolerant / Het tij keren



Tolerant


Wij zijn niet verdraagzaam
- voor egoïsten,
want volksegoïsten van “eigen volk eerst!”

die moeten niet rekenen op mijn begrip

noch op mijn bereidheid hun denktrant te volgen,

ik open mij niet voor gesloten geesten,

het spreekrecht ontzeg ik hun
en hun trawanten:
tolerant zijn wij niet
voor intoleranten!




Foto Kaatje Wharton 12.5.2006.




Het tij keren


Werp hier een dam op tegen haat,

een keringsdam van woede

tegen bekrompen rassennijd

en stuurse vooroordelen

die een vanouds gastvrije stad

met trotse wereldhaven

een reuk van rottigheid bezorgt,

een stank van bruine pest.

Bouw hier een dijk tegen het gif

dat etnische puristen

en vuige volksverlakkers ons

het strot in rammen, ongestraft:

werp hier een keermuur tegen op

en dijk die kanker in!




Herman J. Claeys

Labels: ,